Groene Weekend 2018

-U kunt zich online inschrijven voor het groene weekend 2018 via onderstaand link

Online inschrijving Groene weekend 2018

Het Groene Weekend 19 t/m 22 april 2018

In 2018 hebben we weer een nieuwe eindbestemming voor het Groene Weekend. Dit jaar is het Groene Weekend van donderdag 19 april t/m zondag 22 april. Na 2 jaar in de Harz te zijn geweest gaan we dit jaar en mogelijk ook 2019 naar Oberlahr in het Westerwald.

Even buiten het dorp ligt hotel “Der Westerwald Treff”. Het hotel is wat groter als dat we de laatste jaren gewend zijn bij onze buitenlandse weekenden. Het hotel telt 144 hotelkamers. In het hotel is verder nog een zwembad, een sauna, een kegelbaan en een fitness aanwezig. Er is dus genoeg te doen na afloop van de mooie ritten die in de omgeving van het Westerwald zijn gezet.

Waar ligt het Westerwald? Dit ligt oostelijk van de A3 de autobaan van Keulen naar Frankfurt. Als je de snelste weg naar het hotel zou nemen, dan rij je er in 3 uur en 15 min. naar toe, over een afstand van ca. 313 km, vanaf het clubhuis van MVA.

Het Westerwald is wat minder bebost en kent minder hoogteverschillen dan de Harz en Sauerland, maar heeft prachtige bochtige wegen over het heuvelachtige land oostelijk van de Rijn. Als ik het goed heb zijn we ook in 2011 en 2012 ook in deze omgeving geweest met het Groene Weekend.

Of we overal zulke mooie heuvels zullen treffen betwijfel ik, maar het zou zo maar eens mogelijk kunnen zijn. Deze heuvels worden doorsneden, door mooie bochtige wegen en fraaie rivieren.

De routes

De heenreis (licht blauw) gaat over de A2 naar Urmond, naar het van der Valk hotel. Vandaar gaan we nog een stukje zuidwaarts tot voorbij Maastricht. Daarna buigen we af om langs Monschau en Bad Münstereifel naar Remagen aan de Rijn te rijden. Hier hebben we de mogelijkheid om naar de restanten van de enige brug over de Rijn, die de geallieerden in WW2 heel in handen kregen, te kijken. De Rijn steken we bij Remagen met een pont over, om daarna verder oostwaarts te rijden naar Oberlahr. Deze route is ca. 425 km en duurt volgens BaseCamp ca. 6 uur en 18 minuten zonder pauzes.

De routes voor dag 2 en 3. Op dit moment heb ik de keuze uit 3 routes vanuit het hotel. De definitieve keuze zal op een later moment bekend worden gemaakt.

1. Deze route (lila) beschrijft een grote cirkel om het hotel. Lengte ongeveer 230 km en duurt ca. 4 uur en 30 min. Bij Berndorff hebben we nog een kijk je over de Rijn naar Koblenz.
  2. De tweede route (groen) gaat naar het zuiden, heeft een lengte van ca. 250 km een duurt ca. 5 uur. In deze route is het mogelijk om een kijkje te nemen in het Montabaur Motormuseum en rijden we tweemaal een stukje langs de Rijn, eerste bij St Goar (vlakbij de Lorelei, maar dan aan de andere kant van de Rijn) en later nog een keer bij Filsen.
  3. De derde route (blauw) gaat meer naar het oosten. Op het meest oostelijke deel van de route pakken we nog een stukje van de bossen van Sauerland mee. Deze route loopt langs een uitzichttoren bij Beul, van hieraf is een mooi uitzicht over het Westerwald mogelijk. Ook is het mogelijk bij deze route een bezoek te brengen aan de “Wilhelmsturm” in Dillenburg. Op de plaats van de huidige toren heeft het kasteel van Nassau gestaan waarin de 13e en 14e eeuw voorvaderen van onze Alexander geleefd hebben. Buiten de toren zijn er tegen betaling nog enkele restanten van het oorspronkelijke kasteel van Nassau te zien. De lengte van deze route is ca. 250 km en duurt ca. 5 uur.

De terugreis (geel) gaat vanaf het hotel in noordelijke richting tot Marienheide, vanwaar we in noordwestelijke richting naar de A3 rijden bij Duisburg. Hierna is het nog zo’n 195 km naar het clubhuis van MVA. De route is ca. 380 km lang en duurt ca. 6 uur zonder pauzes.

Het inschrijfformulier zal zo snel mogelijk op de site van de MVA worden geplaatst.