Het is een gedachtenspinsel, die blijft ronddraaien, totdat je het in handen hebt.

 

Het virus is begonnen toen ik de motoren van de Distinguished Gentlemans Ride 2015 Amsterdam zag langskomen.

Ik wist niet van het bestaan af, maar tot op heden is het een deel van mijn leven geworden.

Motoren, het sleutelen, verbouwen en bouwen.

Ik ben gaan zoeken op YouTube, heb bijna alle filmpjes gezien en ben toen gaan zoeken naar een project.

Op een website werd ik geïnspireerd door de motor van Nozem. Een CX500 dat zou het worden!

 

Target gespot, orgaan donor gekozen

Op het internet kwam ik een bejaarde CX500 tegen met 84000 km op de teller en een dikke Polaris kuip. Dit werd mijn donor bike.

De eigenaar wilde een oude jaren 50 motor kopen en daarom ging de CX weg. Hij reed nooit harder dan 80 á 90 km, dat was hard genoeg.

Ik geloofde hem. Met de logge CX500 vanuit Zwolle in een dikke regenbui achter het grote scherm teruggereden naar Almere.

Mijn vrouw die achter me reed gaf aan dat waar de motor eerst net honderd reed, ik steeds harder ging en uiteindelijk met een gang van 130 ben teruggereden. Het leek ook wel of de motor loskwam.

                                                                           

Bij aankomst de motor meteen schoongespoten in een spuitcabine en daar zag ik waar al het gerammel vandaan kwam. De Polaris kuip zat niet helemaal vast, maar er lag ook een leisteen met een tekst erop. Deze hangt nu als trofee aan de muur.

 

Strippen

Thuis meteen alles wat zwaar was eraf gehaald, mijn zoon van 14 hielp daarmee. Alleen als je aan de ene kant een bout linksom losdraait, dan is het logisch dat aan de andere kant het de ander kant op is. Gewapend met een flinke sleutel brak de eerste moer aan de rechterkant al snel af.

De motor begon steeds meer vorm te krijgen, door het verwijderen van onderdelen. Nu heeft de stance van een CX500 een schuin naar beneden lopende lijn door de tank en de ophanging voor de vering. Na het zien van vele filmpjes en YouTube wist ik waar de zaag erin moest. Daar meteen aantekeningen van gemaakt en de motor verder gestript, zodat ik de onderdelen kon beoordelen en spuiten.

Frame aanpassing

De achterveerophanging moest omlaag, wel zou dan de cardanas onder een hoek komen te staan, maar de motor was er voor de looks niet om nog eens 50k te rijden. Door het verplaatsen van de ophanging kwam de achterkant iets omhoog.

Dus de veerophanging er af geslepen en een U bocht gekocht in een Webshop. Toen een opzetje gemaakt.

                                  

                                                              

Omdat je geen extra beugeltjes etc. wilt plaatsen, heb ik het bevestigingsplaatje voor de vering in de hoek gezet zodat ook de U-bocht meer steun zou hebben. Om de boel aan elkaar te bevestigen een elektrode lasapparaat geleend. Deze kwam uit een kwantum winkel, waar kwaliteit niet telt. Hiermee geprobeerd de bocht vast te zetten, zodat op mijn werk het goed vastgezet kon worden. Alleen liep hiermee mijn Workmate flinke brandschade op. Dus op het werk iemand met las ervaring de verbindingen laten lassen, aangezien je niet wilt dat als je op het zadel zit deze afbreekt.

De bocht had ik tijdelijk vastgezet met ty-rapes, zodat ik meteen een plaat onder de bocht en strips voor het zadel erop kon zetten.

De opbouw

Voor de elektronica en zekeringen heb ik uit een oude aluminium brievenbus een bakje gevouwen. Nu was het originele plan om de accu in het kontje te plaatsen. Dus de maten van het frame met U-bocht op hout overgenomen en met schuim en de nieuwe lithium accu aan de slag gegaan.Maar de kont werd dan te groot. Dus toen ontstond het idee om de accu onder de motor te hangen.

Het kontje gemaakt met piepschuim, tape en glasmatten. Het zou een tijdelijk kontje worden om te kijken hoe het moest.

                                                       

Later heb ik dit kontje toch gebruikt om op tijd klaar te zijn voor de DGR van 2017 en dus zwart gespoten en gebruikt.  Op een avond met zwarte skai een zitting genaaid en met klittenband erop geplakt.

Omdat ik nog wijzigingen wilde aanbrengen, wilde ik het frame niet poedercoaten, maar had op internet gezien dat de epoxy Roll-bar verf van VHT daarvoor het geschiktst was. Die kon ik via een bedrijf in Almere aanschaffen en ik heb alles wat zwart is ermee gespoten. Later ook het motorblok met hittebestendige verf van VHT. Ook mochten de bekende openluchtfilters niet ontbreken, je wilt toch meedoen met de hype.

                                            

De tank wilde ik in mat groen wrappen, maar tijdens het rijden wapperde dat los. Dus toen de tank gestraald en met 2K lak gespoten.

De motor was gelukkig twee weken voor de DSG 2017 klaar en deze heb ik met mijn broer Robert en 900 anderen in Amsterdam gereden.

Dit is waar ik hem voor gebouwd hebt. Wat een genot!! Met zijn alle met veel te veel geluid door de IJ-tunnel.

                                                               

 

Het resultaat in 2017

Op weg naar perfectie!

Maar de motor was nog niet geheel naar mijn zin. Ook was na de winter onder de blanke lak van de tank een soort sjek (tabak) spoortjes zichtbaar. Dit bleek in het staal te zitten. Dus weer de tank gestraald, maar nu ingesmeerd met Owatrol en dat doe ik nu af en toe, zonder dat het lelijk wordt. Top.

Ook bleek de accu doordat hij onder de balanspot van de uitlaat zat erg heet te worden. Het kunststof was al gaan smelten. Dus hier eerst maar een frame met vleugeltjes voor koeling op gezet en tussen het framepje en de uitlaat uitlaatwrap gedaan. Toen was het goed.

Tijdens het eerste jaar had ik elke keer last van olielekkage en dat bleek van de remhendel te komen, nl. een rubbertjes van de hoofdremcilinder. Nu blijken geen van de revisie setjes de juiste te zijn voor mijn CX500A. Dus zelf een kleine aanpassing aan een van de rubberen schijfjes gedaan. Een jaar later weer lekkage. Ik heb toen een Brembo hoofdremcilinder gekocht, bleek dat er een voor 1 schijf te zijn. Dus bij het remmen kneep ik en dan kwam mijn pink klem te zitten en je remt dan pas op het laatste moment. Toch weer een nieuwe gekocht en die is super.

Ook de stuurgrepen konden mooier, dus met leer en draad nieuwe gemaakt. Ja, toen was het kontje niet meer in style. Op internet skai gekocht dat matchte met de handgrepen en een nieuw kontje gemaakt. Dat moest in twee keer, want je ziet dan weer iets niet helemaal goed zitten. Ook nog een ophanging gemaakt voor mijn nummerplaat van 15mm pijp.

                                               

Zo heb ik samen met mijn broer Robert, de DSG 2019 gereden, een van de natste aller tijden. Waar men de opkomst verwachtte van 1100 man, stonden er nu maar 100. 

Zoals de motor nu is, zo staat hij bovenaan het blog.

 

Hiermee is ook tijdelijk de bouw en verbouwing van mijn cafe racer gestopt, maar nu heb ik een ander project. En ben begonnen met de bouw van een board tracker.